-
« Новини
16/10/07
Всеукраїнський семінар-нарада «Реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування»
19 жовтня 2007р. під егідою Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту відбувся Всеукраїнський семінар-нарада «Реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування».
У заході взяли участь: керівники закладів, представники Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту, Міністерства освіти та науки України, Міністерства охорони здоров'я, Міністерства праці та соціальної політики України, Державної соціальної служби для сім’ї, дітей та молоді.
З вітальним словом до учасників наради звернувся Міністр України у справах сім’ї, молоді та спорту Віктор Корж. У своєму виступі він зазначив, що інтернатна форма опіки існує вже понад 80 років і у переважній більшості інтернатних закладів спостерігаються надмірна опіка дітей, яка призводить до незнання ними своїх обов'язків, на відміну від прав, відсторонення від посильної і необхідної побутової праці. Іноді надмірна комфортність перебування дитини в державних установах зумовлює в подальшому споживацьке ставлення до життя та знижує ступінь підготовки вихованців до діяльності в конкурентному середовищі. Міністр зазначив, що зараз необхідно докорінним образом реформувати систему закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і акценти при реформуванні системи мають ставитися саме на пріоритеті сімейних форм виховання, бо саме такі форми надають дитині можливість розвиватися гармонійно і вийти у доросле життя з усіма необхідними навичками і вміннями.Про можливі шляхи реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, говорили також представники міжнародних та українських неурядових організацій, що працюють в інтересах дітей. Так, директор Представництва благодійної організації «Кожній дитині» в Україні Володимир Кузьмінський у своєму виступі на семінарі-нараді поділився міжнародним досвідом формування механізму запобігання передачі дітей в інституційні заклади на прикладі успішної діяльності міжнародної благодійної організації “Кожній дитині” в світі та в Україні зокрема. На заході були присутніми безпосередньо і керівники закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування з усієї України.Серед інших тем Всеукраїнського семінару-наради:

- презентація Державної цільової соціальної програми реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- Програма збереження сім‘ї як найкращого способу захисту дитини від недбалого ставлення, жорстокого поводження та насильства з боку батьків;
- питання розвитку сімейних форм виховання;
- індивідуальної оцінки потреб дітей в інтернатному закладі як базового компоненту реалізації прав дитини;
- ролі засобів масової інформації у пошуку сімей для дітей та ін.
Для довідки (З офіційного прес-релізу Державної соціальної служби для сім’ї, дітей та молоді від 19 жовтня 2007 року)
Кількість дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які потребують державної турботи та сімейного виховання, з кожним роком збільшується. Нині в Україні налічується 102912 таких дітей, з яких майже 29 тисяч утримується, виховується та навчається в інтернатних закладах, що перебувають у сфері управління МОН, МОЗ, Мінпраці та відповідно позбавлені сімейного затишку, материнської та батьківської ласки, та головне - соціальної адаптації з раннього дитинства.
В Україні функціонує 273 інтернатних заклади різних типів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування дошкільного і шкільного віку системи МОН (16,6 тис. дітей), МОЗ (4,9 тис), Мінпраці (7,3 тис). Ці заклади мають статус так званих "сирітських". До їх числа належать 55 загальноосвітніх шкіл-інтернатів, 114 дитячих будинків, 48 будинків дитини та 56 дитячих будинків-інтернатів.
Щорічно в інтернатних закладах завершують навчання близько 1,5 тис. дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Однак прослідковується стійка тенденція до того, що більшість вихованців інтернатних закладів є соціально та психологічно дезадаптованими, мають відхилення у поведінці, підвищену агресивність, а створена система виховної роботи не спроможна сформувати у дітей життєво необхідні навички для самостійного життя. Майже 20 % випускників не можуть влаштуватися на роботу або продовжити навчання та здобути певну професію, для 41 % відсутня перспектива вирішення житлових проблем, майже 20% колишніх вихованців притягуються до кримінальної відповідальності.




