-
« Новини
09/01/07
День Уряду у Верховній Раді України
Пропонуємо вашій увазі повний текст виступу Міністра Віктора Коржа у Верховній Раді України
Шановні народні депутати, запрошені!
Ми сьогодні з вами обговорюємо актуальне та пріоритетне питання держави – це організація дитячого оздоровлення та відпочинку. І це є реальною можливістю покращити, насамперед, здоров’я дітей.
Сьогоднішній День Уряду у Верховній Раді України дає можливість відслідкувати та простежити основні тенденції літньої оздоровчої компанії 2006 року, поставити проблемні питання, намітити шляхи їх спільного вирішення.

Шановні народні депутати!
Вжиті у 2006 році центральними та місцевими органами виконавчої влади заходи щодо забезпечення оздоровчої кампанії, які засвідчили, що до кардинальних змін на краще - нам з вами ще далеко.
Основними завданнями літньої оздоровчої кампанії 2006 року були:
- орієнтація на якість оздоровлення дітей,
- підвищення рівня надання оздоровчих послуг,
- збільшення кількості оздоровлених дітей.
- приділення уваги збереженню життя і здоров’я дітей.
З цією метою були проведені зустрічі на міжгалузевому рівні, семінари, наради та навчання для безпосередніх організаторів оздоровлення.
Позитивними можна вважати:
- тривалість оздоровчої зміни, яка збільшена до 18-21 дня,
- посилення контролю за організацією оздоровлення.
- повернення Дитячого центру "Молода гвардія" державі та віднесення його до сфери управління Мінсім'ямолодьспорту;
- затвердження нового Порядку виїзду організованих груп дітей за кордон на оздоровлення та відпочинок.
- розробку проекту Концепції оздоровлення та відпочинку дітей, молоді та сімей з дітьми.

За період літньої оздоровчої кампанії 2006 року в Україні за даними Державного комітету статистики влітку 2006 року було оздоровлено 2,7 млн. дітей, що становить 47 відсотків дітей шкільного віку.
Із них:
- в дитячих оздоровчих таборах відпочило та оздоровлено 2,1 млн. дітей,
- в дитячих санаторно-курортних закладах – 558 тис. дітей.
- близько 20 тис. українських дітей було оздоровлено за кордоном, в тому числі за сприянням громадських та благодійних організацій оздоровлено 12 450 дітей соціально уразливих категорій.
Крім того, було оздоровлено 8 435 дітей шкільного віку постраждалих внаслідок надзвичайної ситуації у м.Алчевську Луганської області, (за кошти Міністерства 1340 дітей із цього регіону та 371 дитина із числа постраждалих внаслідок надзвичайної ситуації на 275-й артилерійській базі ракет і боєприпасів населених пунктів Мелітопольського району Запорізької області.

За статистичними даними влітку 2006 року працювало 18 тис. дитячих оздоровчих закладів, із яких 16 тис. закладів з денним перебуванням, які виконують важливу функцію по забезпеченню дітей організованим дозвіллям, доглядом, харчуванням. Відновлена робота 5 позаміських оздоровчих закладів, які тривалий час не використовувались за призначенням. Житомирська обл.(2), Харківська, Донецька, Сумська по 1.
Більша частина дітей відпочила та оздоровлювалась у таборах з денним перебуванням, які скоріше виконують функцію по забезпеченню дітей організованим дозвіллям, доглядом, харчуванням.
На жаль, на сьогоднішній день ми не можемо відмовитись від організації таборів на базі навчальних закладів, закладів позашкільної освіти та санаторіїв. Так як наявна оздоровча база стаціонарних позаміських закладів не може забезпечити потреб у оздоровленні дітей.Це пов’язано з недостатністю оздоровчих закладів в Україні та відсутністю фінансування на відновлення та розвиток мережі.
Зрозуміло, що якісна організація оздоровлення та відпочинку дітей потребує відповідного фінансування.

Так, загальні обсяги фінансування оздоровлення та відпочинку дітей влітку 2006 року із бюджетів різних рівнів, коштів Фонду соцстраху та залучених коштів склали 720 млн грн.
Кошти, передбачені у Державному бюджеті України на оздоровлення профінансовані стовідсотково.
Вперше, у цьому році кошти на оздоровлення дітей були закумульовані на місцевому рівні.
Так, з місцевих бюджетів на підготовку до оздоровчої кампанії та її проведення було використано 118,8 млн.грн., додатково залучено 228 млн. грн.110,5 млн. грн. коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
В тому числі видатки в сумі 171,9 млн. на оздоровлення дітей, що постраждали від наслідків Чорнобильської катастрофи та 25 млн.грв
Значна робота по залученню додаткових коштів на оздоровлення дітей проведена у м. Києві, Харківській, Луганській, Київській, Дніпропетровській, Донецькій, Вінницькій, Миколаївській, Львівській областях.У складі видатків державного бюджету головним розпорядникам кошів було передбачено на оздоровлення дітей Мінагроплітики – 5,1млн грн. Міносвіти -10,5 млн грн., Мінсім’ямолодьспорту - 25 млн.грн.
В тому числі, за кошти Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту оздоровлено 19291 дитина та 1671 дитина із числа постраждалих внаслідок надзвичайних ситуацій. (Алчевськ, Новобогданівка).
Однак, із виділених Мінагропрому 5,1млн.грн. було використано тільки 3,1 млн. грн. Мали місце випадки, коли при наявності коштів Фонду з тимчасової втрати працездатності, який відшкодовує частину вартості путівки, через відсутність коштів у господарника або у батьків, діти застрахованих осіб не мали можливості одержати путівки. А це значно зменшило кількість оздоровлених дітей.
Оздоровчі послуги за бюджетні кошти першочергово надавались дітям соціально уразливих категорій.

Звертаю увагу на те, що жодна із категорій не оздоровлена стовідсотково. Тільки в окремих регіонах оздоровили стовідсотково декілька категорій дітей:
- у м. Києві - дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування,
- у Львівській та Запорізькій областях дітей із сімей військовослужбовців, працівників органів внутрішніх справ, які загинули під час виконання службових обов’язків,
- у Івано-Франківській області дітей, які перебувають на диспансерному обліку.
Крім того, повертаючись до якості оздоровлення дітей, звертаю увагу на цифри, які говорять самі за себе. Це обсяги фінансування оздоровлення однієї дитини за рахунок державних коштів .

В організації і проведенні оздоровчої кампанії 2006 року мали місце певні недоліки, про які потрібно сьогодні сказати і необхідно уникнути в організації оздоровлення у 2007 році.>
На початок оздоровчої кампанії в ряді регіонів не розпочали роботу 84 стаціонарних оздоровчих закладів, найбільше їх в АР Крим (10), Херсонській (26), Дніпропетровській області (10), Луганській області (10) Одеській (8) областях, м. Севастополі (5).
Санітарно-епідеміологічною службою було внесено 352 попереджувальні постанови, але не зважаючи на це 25 закладів розпочали роботу без дозволу відповідних служб. І в цьому, в першу чергу, винні органи виконавчої влади на місцях, які вчасно не підготувались до оздоровчої компанії 2006р.
У Вінницькій, Житомирській, Івано-Франківській, Київській, Луганській, Одеській та ще ряду областей не були передбачені кошти на підготовку до оздоровчої кампанії.
Сьогодні стан матеріально-технічної бази закладів державної та комунальної форм власності потребує відновлення та удосконалення. І на це обовязково необхідно передбачити кошти в місцевих бюджетах.
Адже відновлення за останні 3 роки роботи 50 оздоровчих закладів, що тривалий час не використовувалися за призначенням не вирішує проблеми в масштабах України. Зовсім не ведеться будівництво нових оздоровчих закладів для дітей. І звичайно, це нас не задовольняє.
Збереження і розвиток мережі дитячих оздоровчих закладів досягається в основному за рахунок збільшення таборів з денним перебуванням. З 2000 року їх кількість збільшилась у 5 разів. Зменшується потужність діючих дитячих оздоровчих закладів. У позаміських оздоровчих закладах від загальної кількості дітей у 2000 році оздоровлено 56, 1% дітей, у 2006 році – 25, 1 відсоток.
В той же час, на практиці ми бачимо стрімке зростання приватних позаміських оздоровчих закладів (60 %) і більша частина дітей у 2006 році це 58,2 % оздоровлена саме в цих закладах.

З метою контролю за перебігом оздоровлення дітей, створенням належних умов перебування та утримання дітей в дитячих оздоровчих закладах представниками Мінсім’їмолодьспорту, Федерації профспілок, Міністерства охорони здоров’я, Міністерства освіти і науки спільно з відповідними структурними підрозділами на місцях проведені моніторингові перевірки організації оздоровлення дітей.
Результати перевірок розглядалися на оперативних нарадах при заступниках керівників органів місцевої виконавчої влади, вживалися заходи до їх негайного усунення.
Представниками Міністерства разом із представниками регіональних управлінь у справах сім’ї, молоді та спорту проведено перевірку більш як 100 дитячих оздоровчих закладів України.
Так, перевірки дитячих оздоровчих закладів показали, що деякі керівники недостатньо уваги приділяють охороні життя та здоров’я дітей; заклади повністю не укомплектовані кваліфікованими кадрами, мають місце факти скорочення штатного розкладу, організація виховної роботи в закладах перебуває на низькому рівні. Така ситуація склалась у ДЛОК „Смерічка” Івано-Франківської області, „Романтик” Херсонської області, ДОСТ „Світанок” Львівської області, ДОЗ „Юний будівельник” АР Крим, „Оздоровчий табір” та „Подільський Артек” Вінницької області.
Працівниками Держспоживстандарту України проводились перевірки організації харчування у дитячих оздоровчих закладах. Різного роду порушення виявлені у 70% перевірених закладів. Основними з них є :
- недовкладення сировини у страви,
- відпуск порцій меншої ваги,
- порушення технології приготування їжі,
- низька якість продукції.
Так, у Київській області у 90% із перевірених дитячих оздоровчих закладів якість продукції харчування не відповідає встановленим нормам.
Проведені Державним департаментом промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду перевірки виявили ряд порушень з питань охорони праці та безпечної експлуатації електрогосподарства у Одеській, Тернопільській, Сумській, Вінницькій, Івано-Франківській, Дніпропетровській, Чернівецькій областях.
Перевірки Міністерства з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи 1720 об’єктів з питання протипожежного захисту показали, що стан дитячих оздоровчих закладів у порівнянні з минулим роком значно покращився. Але ще повільно здійснюються заходи щодо заміни та ремонту електрообладнання на об’єктах відпочинку та оздоровлення дітей, які підпорядковані МОЗ, Мінпромполітики, Міносвіти, а також тих, що розташовані у Дніпропетровській, Житомирській, Луганській, Сумській та Чернівецькій областях. Найбільше занепокоєння викликає стан протипожежного захисту об’єктів оздоровлення та відпочинку, що перебувають у підпорядкуванні ЗАТ „Укрпрофоздоровниця”.
Санітарно-епідеміологічними службами здійснювався постійний санітарно-епідеміологічний нагляд за організацією оздоровлення дітей, станом питної води, продуктів харчування, водойм, басейнів для купання дітей. В регіонах визначено та закріплено за відповідними оздоровчими закладами місця відпочинку дітей (дитячі пляжі), спільно із спеціалістами СЕС перевірено їх відповідність санітарно-гігієнічним нормам і вимогам безпеки.
Місцеві органи виконавчої влади та місцевого самоврядування здійснювали контроль за діяльністю дитячих оздоровчих закладів, у першу чергу щодо забезпечення збереження життя та здоров’я дітей.
На сайті Мінсім’ямолодьспорту було розміщено відкритий лист - звернення до організаторів та відповідальних за оздоровлення дітей, керівників місцевих органів виконавчої влади з проханням звернути особливу увагу на створення безпечних умов для оздоровлення і відпочинку дітей.
Шановні депутати!
Не зважаючи на всі вжиті заходи, не вдалося уникнути нещасних випадків з дітьми в дитячих оздоровчих закладах. Влітку 2006 року сталося 4 нещасні випадки, зафіксовано 10 спалахів гострих кишкових інфекцій і харчових отруєнь, із-за яких постраждало 125 дітей.
Довідково: (3 дитини потонуло, 1 хлопець самовільно залишивши заклад був збитий машиною; серед спалахів кишкових інфекцій захворювання на сальмонельоз у „Молодій гвардії”)
За висновками спеціально створених комісій, нещасні випадки з дітьми трапилися через низький рівень контролю поведінки та безпечного поводження на воді відпочиваючих дітей з боку вихователів, відсутності відповідальності за збереження життя і здоров’я дітей.
Проблем у сфері оздоровлення та відпочинку дітей багато. Над їх вирішенням працює сьогодні Уряд, місцеві органи виконавчої влади, профспілки, громадські організації, власники оздоровчих закладів.
З метою забезпечення ефективної роботи Державного Підприємства Український дитячий центр „Молода гвардія” Міністерством розроблена стратегія розвитку цього закладу. І часткове фінансування оздоровлення дітей у „Молодій гвардії, передбачене вже у Законі України „Про Державний бюджет України на 2007 рік”.
Це надасть можливість організувати цілорічне оздоровлення дітей соціально уразливих категорій.
У Законі України „Про Державний бюджет України на 2007 рік”
Міністерству передбачені також кошти для оздоровлення дітей в МДЦ „Артек”, який віднесений до сфери управління Державного управління справами Президента України. Міністерством підготовлено проект розпорядження Кабінету Міністрів України про порядок використання цих коштів.
Шановні депутати!
Проект Закону України „Про оздоровлення та відпочинок дітей”, залишений без розгляду Верховною Радою України ІV скликання. У зв’язку з частковою зміною складу Уряду направлений проект на перепогодження. Зважаючи на те, що з часу підготовки зазначеного законопроекту в державі відбулися певні зміни, згаданий законопроект потребує суттєвого доопрацювання. В тому числі узгодження з проектом Концепції Загальнодержавної програми оздоровлення та відпочинку дітей, молоді та сімей з дітьми на 2008-2013 роки, в основі якої - нові підходи до оздоровчої діяльності, створення умов для оздоровлення й відпочинку дітей, молоді, різних категорій сімей, створення нових типів закладів для оздоровлення та відпочинку, а також формування здорового способу життя.
Цей проект уже погоджено з рядом Міністерств.
Шановні депутати, підтримка Вами даних законопроектів дасть можливість врегулювати взаємовідносини в галузі оздоровлення та відпочинку дітей в сучасних умовах. Виходячи з вищевикладеного, ми пропонуємо:
- Передбачити в місцевих бюджетах 2007 року кошти на відновлення оздоровчої бази та підготовку дитячих оздоровчих закладів до оздоровлення дітей влітку 2007 року.
- Забезпечити збереження мережі дитячих оздоровчих закладів, відновлення роботи тих, що тривалий час не використовувались за призначенням.
- Підготувати зміни до норми обладнання і облаштування дитячих оздоровчих закладів
- Збільшити кількість оздоровлених дітей у позаміських оздоровчих закладах у порівнянні з 2006 роком, забезпечити якість надання оздоровчих послуг.
- Підвищити відповідальність посадових осіб за збереження життя і здоровя дітей.
- Забезпечити підготовку кадрів для роботи у дитячих оздоровчих закладах.
- Виписати стандарти оздоровчих послуг, включивши до їх переліку змістовно-виховний компонент.
- Передбачити у Державному бюджеті України на 2007 рік збільшення асигнувань передбачених Міністерству у справах сім’ї та молоді на оздоровлення і відпочинок дітей в дитячих оздоровчих закладах та МДЦ „Артек” і ДЦ „Молода гвардія”. (Підготувати проект Закону України „Про внесення змін до Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік”)
- Розглянути питання передачі МДЦ “Артек” до сфери управління Мінсім'ямолодьспорту.




